Tja... soms probeer je jaren iets voor elkaar te krijgen, en het lukt gewoon niet, omdat je net dat kleine detail mist. In ons geval: wij wisten allemaal dat Meep Bouw al 60 (of 65?) jaar lid is van de cluib, en van de KNSB, maar ja, zie dat maar eens te bewijzen... Iemand zou toch een partij moeten hebben genoteerd met Meep als tegenstander, maar wie? En is dat boekje er nog?

De Bond had die registratie in ieder geval niet. En de club ook niet. En de leden ook... niet? Nee, tot Leendert Plat het daar een keer met zijn echtgenote over had, en zij wist toch heel zeker dat er ergens nog een stapel oude notatieboekjes was die Leendert zelf al lang had vergeten. En jawel, ze had gelijk: niet alleen waren die boekjes er nog, maar in een daarvan stond nog een partij tussen Leendert en Meep. Dus: bewijs! Meep Bouw is wel degelijk, aantoonbaar, lang genoeg lid van de club om een gouden speld te verdienen.

Dit goede bericht heeft onze secretaris doorgespeeld aan de KNSB, en de Bond vond dat bewijs genoeg. Dus: een speld voor Meep Bouw, en wel verdiend! Daar moest natuurlijk ook een foto van gemaakt worden, dus dankzij Johan Tode:

En toen kwam de tweede verrassing. Louis, onze secretaris, die die speld voor Meep had geregeld, dacht namelijk nog even verder na, waar de rest van ons niet bij stil had gestaan. Als die partij tiussen Meep en Leendert bewees dat Meep al zo lang schaakte... gold dat dan niet ook voor Leendert? Jawel, dat geldt ook! En ook hier was de bond het er mee eens. Dus ook voor de heer Plat was er een speldje, en ook daarvan is er een foto.