Het eerste vierde zijn terugkeer in de hoofdklasse FSB met een gelijkspel tegen kampioen Lasker. En dat terwijl kopman Timo Koffeman en de altijd gevaarlijke Frans Brouwer verstek moesten laten gaan. Op de partijenpagina is het zettenverloop met kort commentaar te vinden.

Klaas de Boer doet verslag:

Te wachten stond ons de kampioen uit de hoofdklasse van het afgelopen schaakjaar, een pittige kluif dus! E. Lasker 1 kwam met vier man sterk uit het mooie St. Jacobiparochie. Een klein clubje met niet de minste tegenstanders.

Op het eerste bord speelde ondergetekende tegen Sikko Ros, op papier een veel sterkere tegenstander. Wit opende met de Réti en hij leek al snel net zo min als ik te weten hoe het verder moest. Er kwam een dynamische stelling op het bord waarbij wit eigenlijk zijn dame wat afzijdig had staan. Wit kon steeds zijn pion niet goed terugwinnen en moest zich tot verdedigen beperken. Toen Pe3 verdween, werd duidelijk dat de winst snel zou kunnen komen. Na slechts 16 zetten en 1 uur en 45 minuten later gaf mijn tegenstander op, omdat stukverlies onvermijdelijk was.

Op het vierde bord speelde Albert Henk van Urk tegen Murk Viersma. Albert Henk viel last-minute in voor Frans Brouwer die zich ziek had gemeld. Tot aan zet 14-15 liep het aardig gelijk op. Hierna schommelde het heen en weer. Het was een positie waarbij het wachten was op een cruciale fout van de tegenstander. Helaas voor ons gebeurde dat bij Albert Henk waardoor hij eerst één pion verloor en kort daarna nóg een pion. Hoewel er nog strijdlustig verdedigd en gestreden werd, kwam het uiteindelijk neer op afruilen van houtmateriaal waardoor zwart met de koning en 4 pionnen kon strijden tegen de witte koning met twee pionnen. Dit was voor wit niet meer houdbaar.

Op het derde bord speelde Johan ten Napel een interessante pot tegen Rienk Sijbesma. Tot zet 16 ging het gelijk op. Op dat moment koos Johan ervoor de witte loper op g3 in leven te laten en helaas werd die daarna zijn kwelgeest. Op zet 24 miste hij een verborgen kans en ging daarna in opkomende tijdnood geruisloos tenonder. Een mooi tactisch spel om te aanschouwen, maar helaas wel verloren.

Het tweede bord moest de beslissing brengen. Daar speelde Yousef Achtar met wit tegen Tjalling Wiersma. Hij had het lastig. Zwart kwam langzaam maar zeker positioneel beter te staan en gxf4 in plaats van Lxf4 leek Yousef beslissend nadeel op te leveren. Maar Yousef zou Yousef niet zijn om te strijden voor ieder veld op het bord. En geduld en afwachting wordt soms beloond... In het zicht van de haven trapte zwart in de laatste val die wit nog voor hem opgezet had....

Zo eindigde de wedstrijd in een onverwachte 2-2

Eindresultaat is dus een zeer knap bevochten remise tegen E. Lasker 1.

Klaas de Boer (1993) - Sikko Ros (2221)     -              1 - 0
Yousef Achtar (1900)  - Tjalling Wiersma (2049)          1 - 0